yellow line orange line red line

Loop meditatie

Als we zitten dan lopen we, als we lopen zitten we

Loopmeditatie is vrij eenvoudig, het is een van de meditatievormen die snel kunnen worden opgepakt en (zelfstandig) kunnen worden gedaan, gedurende enkele minuten tot zeer lange tijd.

Buddha kreeg de volgende vraag voorgelegd: 'Welke meditatie beoefenen u en uw leerligen?'
Hij antwoorde: 'We zitten, we lopen en we eten.'
De vraagsteller merkte op: 'Maar mijnheer , iedereen zit, loopt en eet.'
Boeddha vertelde hem: 'Als we zitten, weten we dat we zitten. Als we lopen, weten we dat we lopen. Als we eten, weten we dat we eten.'

Zoals uit bovenstaande anekdote blijkt, kan iedere acitviteit als meditatie worden uitgevoerd. Zo ook het lopen. Van belang is dat je bewust loopt, met liefdevolle aandacht voor het lopen. Zet iedere stap bewust, het is een stap in het hier-en-nu.

Aanwijzingen die veel worden gehanteerd, zijn:
- Loop langzamer dan normaal
- Loop niet specifiek ergens naartoe, maar loop om te lopen
- Loop bij voorkeur in een rustige omgeving, zodat je niet wordt gestoord
- Je kunt loopmeditatie ook binnen doen, mits je voldoende loopruimte hebt
- Meestal ga je eerst naar binnen (adem, lichaam, hoe je loopt)
- Na enige tijd verplaats je de aandacht van binnen naar buiten, via je zintuigen
- Vooral bij het zintuiglijke deel van de meditatie is het prettig om in de natuur te lopen
- Mantra's van drie woorden* worden ook vaak gebruikt - je loopt dan in een wals-ritme.

*) Voorbeelden: Ik Loop Hier, Hier En Nu, Op Mijn Pad

Je kunt de ademhalingsmeditatie of de bodyscan ook combineren met lopen.

Loopmeditatie vindt zijn wortels in het boeddhisme en is onderdeel van mindfulness, de Westerse 'school' die is afgeleid van het boeddhisme.

Wil je meer weten over, of kennismaken met, loopmeditatie, kijk dan op www.walkyourmind.nl.


Esther Hasselman is mindful coach en coacht haar klanten zowel binnen als buiten in de natuur. www.natuurcoach.nu.

© Copyright 2001 - 2018 Soulwork - All Rights Reserved